Haydarpaşa Garı

7 17 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garı Tarihi

1906 – 1908 yılları arasında İstanbul – Bağdat Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edilip  1908 yılında hizmete girmiştir. Haydarpaşa Garı’nın gar binası olarak kullanılması 1870’li yıllara dayanmaktadır. 1871 yılında Haydarpaşa – İzmit arasında başlayan demiryolu çalışmaları 1873 yılında tamamlanmıştır. Haydarpaşa Garı, ismini Selimiye Kışlası’nın yapımında emeği geçen Haydar Paşa’dan almıştır. Padişah III. Selim, kendi adını taşıyan kışlanın inşası sırasında üstün gayret gösteren Haydar Paşa’ya jest olarak bu semte ve civarına Haydarpaşa denmesini uygun görmüştür.

Haydarpaşa Garı, alışılagelmiş Osmanlı mimarisinin dışındadır. İki Alman mimarın yaptığı Haydarpaşa, neo-klasik bir yapı olarak adlandırılmaktadır. Toplamda 3 bin 836 metrekarelik bir alana yayılmış olan Haydarpaşa Garı 5 katlıdır. Her biri 21 metre uzunluğunda 1100 ahşap kazık üzerine inşa edilmiş olan binanın açık pembe renkli granit taşları Hereke’den getirtilmiştir. Gar’ın pencereleri ahşaptan ve dikdörtgen şeklinde inşa edilmiş olup pencereler arasında dikdörtgen süs kolonları yer almaktadır. Binanın denize bakan taraflarında binanın her iki ucuna denk gelecek şekilde tabandan çatıya doğru daralan dairesel kuleler bulunmaktadır. Binanın zemin ve asma katlarında Lefke – Osmaneli taşından cephe kaplamaları kullanılmıştır.
Osmanlı döneminde yük ve yolcu istasyonu olarak kullanılan Gar, demiryolu ağının genişlemesiyle Anadolu’nun içlerine kadar ilerlemiş ve garın önemi iyice artmıştır. Günümüze kadar birçok türk filminde yer alan, kavuşmalara ve ayrılığa tanıklık etmiş, İstanbul’un en güzel manzaralarından birine ilk kez buradan bakmış insanların da çok iyi bildiği gibi Haydarpaşa Garı eşsiz bir mimariye sahiptir. Haydarpaşa Garı’ndan kalkan ekspres hatların en bilinenleri; Doğu Ekspresi, Fatih Ekspresi, Başkent Ekspresi, Kurtalan Ekspresi’dir.
2010 yılında aniden çıkan bir yangın sonucu çatısının büyük kısmı yanan Haydarpaşa Garı’nın yenileme çalışmaları devam etmektedir.
9 8 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garı Mimarisi

Yolculuk eden çoğu insanın İstanbul ve o muhteşem manzara ile ilk tanıştığı yer olan gar binası aslında klasik bir Alman mimari örneğidir. Binanın, kuş bakışı bakıldığında bir bacağı uzun, diğer bacağı kısa bir “U” harfi şeklinde olduğu görülüyor. Binanın içinde, yani bu kısa ve uzun bacakların içinde, geniş ve yüksek tavanlı odalar yer alır.

Odaların içinde bulunduğu “U” şeklindeki koridorların her iki kolu da kara tarafında bulunuyor. İç tarafta kalan boşluk ise iç avluyu oluşturuyor. Bina, her biri 21 metre uzunluğunda olan bin 100 ahşap kazık üzerine inşa edilmiş. Bu kazıklar 1900’lü yılların başındaki teknolojiyle yani buharlı şahmerdanla çakılmış. Binanın esas strüktürü bu kazıklar üzerine yerleştirilen kazık ızgarası üstünde yükseliyor.

Çok sağlam inşa edilmiş olan gar binasının şiddetli bir depremde bile zarar görme ihtimali yok denecek kadar az. Binanın çatısı ahşap ve klasik Alman mimarisinde çok sık kullanılan bir tarz olan ‘dik çatı’ şeklinde yapılmış.

10 10 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garı’nın Son Durumu

2010 yılında çıkan yangın sonucunda zarar gören tarihi yapıda restorasyonlar devam ediyor. Tarihi Haydarpaşa Garı’nda yapılan restorasyonda sona gelindi. 6 yıldır süren çalışmalarda bekleme salonu restore edildi. Tavan, duvar ve kalem işi yüzeylerin onarımı yapıldı.
8 30 Haydarpaşa Garı

 

Bekleme salonundaki duvarlarda bulunan işlemeler, kalemkarlar tarafından tek tek elden geçirilerek eski haline getirildi.

Kabartmalar büyük bir özenle tamir edilip renklerine uygun şekilde boyandı.

9 7 Haydarpaşa Garı

Salonun içerisinde bulunan camlardaki renk renk vitray süslemeleri ait oldukları yere geri tekrar döndü. Vitraylar Haydarpaşa Garı’nın içerisine kurulan atölyede tek tek restorasyon işlemi görmüştü.

8 31 Haydarpaşa Garı
TARİHİ SAAT ESKİ YERİNİ ALDI
Bekleme salonunun ahşap kapıları ve pencereleri tamamlanırken, tarihi saatler salondaki yerini aldı.
8 32 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garı Kullanılıyor mu

19 Haziran 2013’te Tren Hizmetlerine Kapatılmıştır. İstanbul’un ve Kadıköy’ün simge yapılarından Haydarpaşa Garı’nın çatısı 2010 yılında çıkan bir yangında zarar görmüş ve restorasyon çalışmaları fiili olarak 2016 yılında başlamıştı. Son yıllarda bir perdenin arkasına saklansa da tarihi garın hem içinde hem de dışında çalışmalar restorasyonlar devam ediyor..
8 33 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garını Kim Yaptırdı

Kadıköy’de rıhtımda bulunan Haydarpaşa Garı, devrin Osmanlı padişahı II. Abdülhamit döneminde, 30 Mayıs 1906 tarihinde yapıma başlanmıştır. İki Alman mimar ve 1500 İtalyan taş ustasının iki yıllık çalışması sonucu 19 Mayıs 1908 tarihinde tamamlanıp hizmete girmiştir. Padişah III. Selim, kendi adını taşıyan Selimiye Kışlası’nın yapımında çok emeği geçen Haydar Paşa’ya jest olarak, bu binanın bulunduğu semte ve civarına Haydarpaşa denmesine karar vermiştir. Dolayısıyla gar binası da Haydarpaşa adıyla anılır olmuş.

8 34 Haydarpaşa Garı

Haydarpaşa Garı Ne Zaman Açılacak

Haydarpaşa Garı yapılan hasar ve restorasyon çalışmaları devam etmektedir, henüz ne zaman açılacağına dair net bir bilgi bulunmamaktadır.

Haydarpaşa Garı Nerede

Adres: Rasimpaşa, 34716 Kadıköy/İstanbul

Telefon: 0216 348  80 20

Haydarpaşa Garı’na Nasıl Gidilir

Haydarpaşa Garına hem Deniz hem de Kara yoluyla gitmeniz oldukça mümkün. Bunlar dilerseniz Metrobüs kullanarak. Yada bence de en güzeli Beşiktaş – Kadıköy Vapur hattına binip iki adet simit alırsanız biri sizin biride sizi takip eden martıların olsun :), keyifle boğazı izleyip yaklaşık 25 / 30 dakikalık bu keyifli seyahat sonunda Tarihi Gar’a ulaşabilirsiniz.

7 18 Haydarpaşa Garı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir